RSS

Pages

Thursday, December 24, 2009

9 Nyawa

Salam kesejahteraan kepada semua.

Korang percaya x dengan 9 nyawa yang ada pada kucing. Perkara ni aku dah dengar sejak kecil lagi. Dulu aku percaya gak tp sekarang ntah la. Dulu aku percaya sebab aku selalu tgk kucing aku terjun dari atas bumbung tp x jd apa2 pn kat dia.

Sebenarnya aku bukan nak bercerita pasal kucing yg ada 9 nyawa ni tp nak bercerita pasal novel terbaru penulis kesayangan aku Ramlee Awang Murshid yang bertajuk "9 Nyawa". Aku beli minggu lepas masa keluar ngn Ayu. Ni la 1st time aku baca novel melayu lambat gler nak dihabiskn. Aku pn xtau knape. Adakah aku sudah kurang minat membaca novel sekarang? Aku seolah2 bukan lagi pembaca novel yang tegar. Jika dahulu aku boleh menghabiskn bacaan sesuatu novel tu dalam masa sehari je. Paling lama pn 2 hari. Tapi untuk novel yg ni aku mengambil masa hampir seminggu juga la tuk menghabiskannya.

Berbalik kepada novel "9 Nyawa" ni, ia berkisar pasal seorang perempuan bernama Intan Suryani yang mempunyai masalah jantung sejak dia kecil lagi. Mama dia pula mempercayai pada mitos 9 nyawa sama seperti dipunyai kucing beberapa kali Intan ni mati then hidup semula. Kepercayaan dia ni diperkuatkan lagi bila dia bermimpi masa Intan koma waktu dia kecil lepas terlibat dengan kemalangan yang Intan cakap dia ada 9 nyawa, so mama dia jangan la risau sebab dia xkan mati masa tu. Kucing pun jinak sangat dengan Intan Suryani. Bila dia dh menginjak dewasa, mamanya menjaga n mengongkong hidup dia ibarat dia masih kecil lagi. Dia x dibenarkan berkawan dengan sesiapa dan ke mana2 tanpa mama dia disisi.

Suatu hari dia berkenalan ngn seorang pelanggan, Khairil n jatuh cinta pandang pertama la lebih kurang. Masing2 menyimpan perasaan. Mama Intan tahu pasal ni n membantah keras pasal hubungan diorg ni. Dalam masa yang sama keluarga Intan banyak ditimpa musibah bermula dengan cubaan merompak kedai berlian perusahaan keluarga Intan. Then rumah mereka dimasuki penceroboh sehinggalah mereka diserang oleh dua orang lelaki yang bersenjata api ketika dalam perjalanan ke ofis yang menyebabkan mama Intan terlantar di hospital selama beberapa hari.

Akhirnya perhubungan antara Intan n Khairil direstui mama Intan (Azizah) bila dia nampak kesungguhan Khairil menyintai anaknya dan mereka berdua pn diijabkablkn. Dalam masa yang sama Azizah yang sudah lama tersasar dari jalan Allah kembali ke pangkal jalan n dibukakan hati setelah rakan baiknya Dr. David Chu memeluk Islam. Azizah n Dr. David yang juga nama Islamnya Daud telah pergi menunaikan umrah setelah majlis perkahwinan Intan dan Khairil selamat berlansung.

Semasa Azizah pergi menunaikan umrah, Intan dan suaminya pergi berbulan madu di Singapura. Intan telah meminggirkan mamanya kerana merasakan inilah peluangnya untuk bergembira dengan suami tersayang tanpa pengawasan mamanya. Azizah merasa tersinggung dengan anaknya. Malang tidak berbau, Intan koma setelah beberapa hari mengalami sakit jantung. Ketika dia koma ni la dia berjumpa dengan Hakim, seorang yang buta mata tp celik hati dalam dunia yang satu lagi. Mereka berjumpa secara paranormal iaitu ketika roh Intan merayau2 di sekitar hospital. Hakim mempunyai keistimewaan yang dianugerahkan kepadanya iaitu dapat berhubung dengan roh-roh yang sedang bertarung nyawa menghadapi saat kematian.

Ketika inilah segala2nya terbongkar mengenai kisah silam Intan dan Hakim. Rupa2nya Hakim buta n kedua2 ibu bapanya meninggal disebabkan kemalangan semasa kecil dahulu. Dalam kemalangan tu family Intan pun terlibat n puncanya pn dari mama Intan. Dia berniat nak membunuh arwah bapa Intan sebab arwah bapanya sudah beberapa kali cuba membunuh Intan kerana dia merasakan yang Intan bukan anaknya. Hakim yang mengalami trauma cuba melupakan kepahitan hidupnya. Shauqi, adik Hakim pula tidak engat langsung tentang kemalangan tersebut.

Ketika ini juga, satu persatu kisah hidup Intan terbongkar. Dia mula mengingati kisah silamnya yang menjadi trauma dalam hidupnya dan mamanya. Dan ketika ini juga dia mengetahui perangai sebenar suaminya setelah rohnya dibawa ke masa silam. Khairil rupa2nya telah merancang pertemuannya dengan Intan. Sebenarnya Khairil seorang pembunuh upahan dan berniat untuk mengaut kekayaan yang dimiliki keluarga Intan. Dia merancang untuk merampas kekayaan Intan setelah berkahwin dengan Intan dengan membunuhnya secara perlahan2. Mujur hal ini disedari oleh Daud setelah menyedari tindak tanduk Khairil yang agak mencurigakan sepanjang Intan terlantar koma di hospital. Shauqi yang telah bertaubat tidak akan melakukan kerja2 haram dibunuh Khairil setelah mendapat arahan daripada rakannya di Jakarta kerana Shauqi terlibat dalam permusuhan dengan kumpulan dari seberang. Khairil ditahan ketika cuba melarikan diri ke malaysia setelah membunuh Shauqi.

Intan berjaya diselamatkan setelah melakukan pemindahan jantung. Hakim telah mendermakan jantung Shauqi kepada Intan. Khairil berjaya melarikan diri dari tahanan polis. Dia berdendam dengan keluarga Intan setelah Intan menghantar surat tuntutan fasakh kepadanya. Dia ingin membunuh Intan, Azizah dan Daud kerana menyebabkan dia merengkok dalam penjara. Azizah telah belajar menembak dan memiliki lesen memiliki senjata api setelah menyedari dirinya dan Intan dalam bahaya setelah Khairil melarikan diri dari tahanan polis Singapura.Khairil dibunuh oleh Azizah dengan tiga das tembakan ketika Kharil memasuki bilik Intan dan menyangka orang yang sedang tidur itu Intan.

Ending cerita ni, Hakim dapat melihat semula setelah Azizah, Intan dan Daud memujuknya untuk menjalani rawatan dan pembedahan mata.

Part ending mmg happy ending tapi aku lagi suka kalau Hakim n Intan kawin. Bertambah2 happy ending citer ni. hehe...

Aku memang suka gler ngn karya Ramlee Awang Murshid ni. Jalan cerita dia memang padat dengan aksi, suspens, ilmu dan sudah tentunya akan terselit juga kisah cinta nan syahdu. Memang best layan novel hasil nukilan Mr Ram ni. Boleh dikatakan aku de hampir kesemua novel dia. kira aku memang fan novel dia la...



0 comments: